vrijdag 17 mei 2013

Waar aan te denken na / voor overlijden

Eén van de meest gestelde vragen is, waar moet ik aan denken bij een overlijden? Helaas heb ik daar geen juist antwoord op. Simpelweg omdat elke situatie verschillend is en omdat elke keuze vaak tot een vervolgkeuze leidt. Een instantie aanschrijven is logisch. Dat deze dan vragen gaat stellen over rente, energieverbruik en alléénstaande korting kan niet alleen verwarring geven, maar ook tot onjuiste keuzes leiden.

Een paar tips voor de nabestaanden om rekening mee te houden na de dood/overlijden:
  • Instanties aanschrijven zoals energiebedrijven, woningcoöperaties, abonnementen
  • Verzekeringen doornemen en updaten
  • Bankzaken regelen (tenaamstelling, eventuele betalingen wijzigen)
  • Zorg- en huurtoeslag regelen of wijzigen
  • Voorlopige teruggaaf belastingen aanpassen
  • Overige belastingzaken (overlijdensaangifte via F-biljet, aangifte erfbelasting)
  • Notaris benaderen voor verklaring van erfrecht
Samen doen? Dat kan natuurlijk. NabestaandenWerk hanteert een basistarief. Dit is dan inclusief het opschonen van uw administratie. Ik maak een overzicht van alles wat gedaan moet worden en bundel dit geheel in een map. Mocht u meer tijd willen, dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Uiteraard is bovenstaande ook heel handig wanneer dit vóór het overlijden gebundeld wordt. Ook dit kunt u samen met mij regelen. Dit noem ik het Nabestaandendossier.

Uw administratie is immers mijn zorg.