zaterdag 30 november 2013

Automatische incasso's stopzetten


Wanneer een dierbare is overleden lijkt het makkelijkste administratieve deel toch soms lastiger te zijn dan verwacht. Ik heb het hier over het opzeggen van abonnementen, donaties, verenigingen, ziektekostenverzekeringen en andere verzekeringen en vaste lasten.

Het maandelijks betalen aan instanties kan namelijk op 3 verschillende manieren gedaan worden.
1. De overledene betaalde via een acceptgiro. Dan is het zaak om de instantie in te lichten dat uw dierbare is overleden. Houd het relatienummer, geboortedatum en n.a.w. gegevens dan bij de hand.
2. Het bedrijf incasseert maandelijks/per kwartaal/jaarlijks van de rekening van de overledene. Licht de betreffende instantie hierbij ook in.
3. De overledene heeft via de telebankieren/internetbankieren of mobielbankieren een automatische incasso ingevoerd. Dit is dan meestal met gebruikersnamen/wachtwoorden of pinpas met pincode ingevoerd. Omdat u dan de betreffende inloggegevens niet heeft, kunt u de automatische incasso niet stopzetten. Een lastige situatie lijkt hierdoor te ontstaan. Dit valt mee. Geef aan de bank van de overleden door dat hij/zij is overleden. de bank zorgt dan voor een blokkade op de incasso's. Digitale nota's en incasso's vervallen hiermee. Bij een en/of rekening lopen de incasso's gewoon door.
Op een rekeningafschrift staan codes bij iedere betaling. Wilt u weten wat deze codes betekenen? Lees dan mijn volgende blogbericht.

Wacht met het opheffen van de rekening tot de instantie alles heeft afgewikkeld. Er kan namelijk ook nog geld teruggestort worden....