zaterdag 30 november 2013

Automatische incasso's stopzetten


Wanneer een dierbare is overleden lijkt het makkelijkste administratieve deel toch soms lastiger te zijn dan verwacht. Ik heb het hier over het opzeggen van abonnementen, donaties, verenigingen, ziektekostenverzekeringen en andere verzekeringen en vaste lasten.

Het maandelijks betalen aan instanties kan namelijk op 3 verschillende manieren gedaan worden.
1. De overledene betaalde via een acceptgiro. Dan is het zaak om de instantie in te lichten dat uw dierbare is overleden. Houd het relatienummer, geboortedatum en n.a.w. gegevens dan bij de hand.
2. Het bedrijf incasseert maandelijks/per kwartaal/jaarlijks van de rekening van de overledene. Licht de betreffende instantie hierbij ook in.
3. De overledene heeft via de telebankieren/internetbankieren of mobielbankieren een automatische incasso ingevoerd. Dit is dan meestal met gebruikersnamen/wachtwoorden of pinpas met pincode ingevoerd. Omdat u dan de betreffende inloggegevens niet heeft, kunt u de automatische incasso niet stopzetten. Een lastige situatie lijkt hierdoor te ontstaan. Dit valt mee. Geef aan de bank van de overleden door dat hij/zij is overleden. de bank zorgt dan voor een blokkade op de incasso's. Digitale nota's en incasso's vervallen hiermee. Bij een en/of rekening lopen de incasso's gewoon door.
Op een rekeningafschrift staan codes bij iedere betaling. Wilt u weten wat deze codes betekenen? Lees dan mijn volgende blogbericht.

Wacht met het opheffen van de rekening tot de instantie alles heeft afgewikkeld. Er kan namelijk ook nog geld teruggestort worden....




vrijdag 29 november 2013

Administratie overlijden

Of u de uitvaart nu wilt in een uitvaartcentrum in Schagen, Anna Paulowna of elders in de gemeente Hollands Kroon, de administratie komt altijd bij u thuis. Kredieten en schulden nemen een bijzondere plaats in voor de nabestaanden.

Snel inzichtelijk hebben welke schulden blijven bestaan na een overlijden en op welke tegemoetkomingen en/of voorzingen de nabestaanden kunnen rekenen is vaak erg belangrijk voor de nabestaanden. Al is het maar om een objectieve afweging te maken en te kunnen budgetteren voor de uitvaart.

donderdag 28 november 2013

Wanneer woon je samen?

Samenwonen en de AOW is al lange tijd een heikel punt. De regels die hiervoor aanwezig zijn voor wel of niet samenwonen zijn vaag en dan zijn ze ook nog eens per regio verschillend. Een goed antwoord is op dit moment dus lastig te geven. Echter er is een oplossing bedacht.
Deze oplossing gaat echter pas per 2105 in.

Vanaf 2015 woon je niet meer samen wanneer je over een eigen (huur)woning beschikt waarvoor je zelf aantoonbaar de lasten voor huur en energie draagt. 
Wil er sprake zijn van een zelfstandige eigen (huur)woning, dan moet ieder kunnen aantonen dat zij zijn ingeschreven bij de gemeente op dat adres. Er mogen op het betreffende adres geen andere mensen zijn ingeschreven (oppassen met kamerverhuur!) en de betrokkene moet aan kunnen aantonen de kosten van de huur, hypotheek of eigenaarslasten en elektra, gas water en licht zelf te voldoen. De betreffende woning mag geen kamerbewoning zijn, geen vakantie- of recreatiewoning, geen tijdelijke woonruimte en geen postadres zijn. En er mag geen vruchtgebruik of zakelijk recht op de woning zijn gevestigd. Met de nieuwe regels komt er een einde aan vele jaren van onzekerheid, boetes en terugbetalen van teveel ontvangen AOW

Tot die tijd gaat men er van uit dat u samenwoont wanneer de huishoudens zich vermengen. Zorg er daarom voor dat er geen kleding, tandenborstels etc. van de partner in uw huis aanwezig is. Beperk uw relatie qua samenzijn tot de weekeinden. Dan gaat het ook niet mis!